Dag 8 p rehabilitering

    - DATO:
  • 31.mai.2011
  • - KLOKKA:
  • 20:18
  • - KATEGORI:
  • Rehabilitering
  • - KOMMENTARER: 0

Dagen idag begynte helt elendig siden jeg hadde ftt ganske s lite svn p grunn av feber. Men jeg kom meg opp , ned i spisesalen , tvinget i meg en skive og et glass juice fr jeg gikk p rommet igjen og la meg. Jeg orket rett og slett ikke vre med p mage / rygg treningen. S jeg sov til halv 11 og flte meg bedre med en gang. Hadde fortsatt feber , men med hjelp av paracet s forsvant den fort. Og den har heller ikke kommet igjen ! (enda) . N er ikke lenger halsen en sag som str p , men den er bedre. Da er det nesen igjen. Og siden jeg begynner f vondt av nesesprayen s vil det si at det letter litt. Noe jeg kjenner ogs. S da hper jeg bare at jeg snart er frisk.

Idag har det egentlig vrt lite program p planen. Heldigvis. For da er det ikke s mye jeg har gtt glipp av. Det er litt verre med dagen imorgen da det er mye som str p planen. Og det er kun trening ogs. S jeg hper virkelig at jeg er frisk til imorgen snn at jeg klarer vre med p det. N har jeg jo ftt fri Mandag og Tirsdag fordi jeg skal en tur til Molde p Tirsdag , s da vil jeg jo ikke g glipp av s mye de dagene som er igjen. Men det m jeg bare ta som det kommer.

Dagens timeplan :

09.00 - 10.00 : Mage/rygg
11.30 - 12.00 : Trimrom
13.00 - 14.00 : Motivasjon og mestring

Dagens treningskt :

Alle velsene jeg har ftt med fysioterapeuten.

-Ergometersykkel
-Tredemlle
-Romaskin
-Fraspark med beina
-Styrke bakre lrmuskler
-Styrke
-Balanse
-Situps
-Setelft

Alt sammen tilsvarte 1time p Trimrommet etterfulgt av 1time i Bassenget. Noe som igjen tilsvarer 4 poeng p aktivitetsplanen.

Et bilde som lillebror tok av meg da vi var p Krkenes Fyr.





Dag 7 p rehabilitering

Dagen idag har egentlig gtt i ett. Det har vrt mye p timeplanen s jeg har fartet hit og dit over hele huset. Litt tid innimellom til slappe av har det s klart vrt og det har jeg vrt veldig glad for. Jeg er jo s klart blitt syk etter den lille turen jeg hadde ut p Lrdag , noe som egentlig er ganske s typisk meg og mitt immunforsvar. S her sitter jeg da. Knasker halsdrops og sniffer nesespray med turbo. Jeg klarer ALDRI bruke den nesesprayen med turbo siden trene alltid triller. Men n er det nok den eneste som hjelper.
Lite trening har det ogs blitt. Men jeg har begrenset med kapasitet nr jeg er syk. Men slik er det vel med alle ?

Dagens Timeplan :

08.30 - 09.00 : Morgenmte
09.00 - 10.00 : Motivasjon og mestring
10.45 - 11.30 : Spinning
13.00 - 14.00 : Kosthold
14.15 - 15.00 : Avspenning
15.00 - 15.30 : Time med primrkontakt

Som dere ser da s har det vrt mye p programmet. Morgenmtet var slik det bruker vre. Snakket litt om en film som vi sg i forrige uke. Det var ikke mye jeg fikk med meg med tanke p at jeg fikk ganske lite svn i natt. S egentlig s satt jeg bare prvde holde meg vken. Det samme gjaldt undervisningen om Motivasjon og Mestring. Der fikk jeg egentlig ikke med meg noe som helst , s jeg var glad for at vi fikk utdelt ark med notatene p slik at jeg har noe lese p senere.

Spinningen droppet jeg idag med tanke p hvor mye smerter jeg fikk etter sist gang. Hoftene mine klarte rett og slett ikke spinning. Noe jeg s klart har gitt beskjed om , s da slipper jeg egentlig mte opp p det heretter. Heldigvis.

Kostholdsundervisningen var egentlig spennende. Lrte mye nytt der iallefall. Lrte litt om sunt kosthold , hvor mye kalorier det er i forskjellige matvarer osv.. Veldig spennende. Det var kokken p huset som hadde undervisningen , og med tanke p at lite av maten her er noe god (synes jeg) , s var jeg ganske s skeptisk til undervisningen.

Avspenningen var mye bedre denne gangen enn forrige gang. Denne gangen s lukket jeg litt rene og fokuserte mer p slappe av enn gjre det som instruktren sa. Avspenningen de har her er nemlig slik at vi skal spenne muskler for s slappe av igjen. I mine yne s er det ikke avspenning i det hele tatt. Men denne gangen s sovnet jeg i noen minutter og det gjorde godt.

Timen med primrkontakten gikk veldig bra. Vi snakket om litt forskjellig angende trening , motivasjon , kosthold og vektnedgang. Jeg fikk mange gode rd og tips der. Den damen er virkelig helt fantastisk. S utrolig dyktig.

S helt til slutt , dagens treningskt :

Den bestod idag helt enkelt av en gtur til sentrum (bare fordi jeg mtte ha nesespray og halsdrops) og en time i bassenget.

Nr det gjelder aktivitetsplanen s har jeg n kommet opp i 30 poeng , som er Slv. Men jeg gir meg ikke der. Jeg fortsetter samle. Jeg satser iallefall p Gull(60poeng) , om mulig Diamant(80poeng). Jeg har lovd meg selv at jeg skal samle poeng helt til nest siste dagen jeg er her. Med andre ord s skal jeg samle poeng til den 14.Juni.

Noen bilder jeg har tatt

    - DATO:
  • 30.mai.2011
  • - KLOKKA:
  • 10:23
  • - KATEGORI:
  • Bilder
  • - KOMMENTARER: 3

Bare fordi jeg har litt lite gjre p n s tenkte jeg dele noen bilder som jeg har tatt. Gruppen har nemlig Spinninng n og det klarer jeg meg fint uten , s da sitter jeg her da. Hoster , nyser og snufser om hverandre. Ja. Jeg har klart bli forkjlet p den lille stunden jeg var ute p Lrdag. Supert. Men kos dere med bildene.

Alle bildene er tatt av meg med mitt kamera Canon Eos 550D . Om du nsker lne bildene s er det veldig fint om du spr om lov fr du tar de ! Om dere eventuelt nsker vite hvor bildene er tatt s er det bare si ifra.

Skulle dere ha andre sprsml s ikke nl med spr.












Og helt til slutt et lite bilde av dverghamsteren vr Sid som dessverre dde p Torsdag. Fredag var en ny p plass som fikk navnet Manny. (Her er vi glade i Istid filmene ).





Vil du ha flere beskende p bloggen ?

    - DATO:
  • 29.mai.2011
  • - KLOKKA:
  • 21:44
  • - KATEGORI:
  • Anbefalinger
  • - KOMMENTARER: 0

Er du lei av f beskende p bloggen ?
Skulle du nske du hadde flere beskende ?

Det er faktisk mulig !

Alt du trenger gjre er trykke HER , registrere deg ogs er du garantert flere beskende p din blogg. Vanskeligere er det ikke :)

Dagens treningskt

Da er jeg tilbake etter ei superkoselig helg hjemme med kjresten. Vi har nemlig feiret 1 r sammen og jeg er mer forelsket enn noen gang ! Jeg har ogs vrt en liten tur ute og sett p alle som var p Btfestival. Men idag s mtte jeg jo da tilbake. Kom akkurat for sent til middagen s isteden for s gikk jeg en tur p trimrommet. Der ble jeg 1,5 time s da var det 3 nye poeng til aktivitetsplanen. Om noen minutter s skal jeg i bassenget , s da fr jeg iallefall 1 poeng der ogs.

Jeg dro jo hjem p Torsdag og har hatt en helg uten data. Det har vrt utrolig deilig. Fr jeg dro p Torsdag s hadde vi jo forskjellige aktiviteter. Spinning var en av dem og det er noe jeg aldri skal gjre igjen. Fikk noen syke smerter i hoftene og ene kneet. Jeg syklet litt , men det var lite.

Etter det s var det dans og det var bare utrolig kjedelig. Var noe folkedans av et slag. Egentlig s hadde jeg jo trodd at jeg ikke skulle f det til siden jeg har lite rytmisk sans , men jeg fikk det til etterhvert. Og rett etter dansen s var det rett hjem. Stoppet p Stranda kjpte meg nye joggesko , noe det virkelig var p tide med. Kjpte meg ogs en treningstights. S da har jeg skikkelige treningsklr jeg ogs.

Her er iallefall dagens treningskt :

Ergometersykkel - 30 minutt - 12,5 km.
Tredemlle - 30 minutt
Romaskin - 500 meter
Fraspark med beina - 60 kg - 30 ganger
Til slutt s var det forskjellige styrke velser.

Men n skal jeg gjre meg klar for en tur i bassenget.

Dag 6 p rehabilitering

    - DATO:
  • 26.mai.2011
  • - KLOKKA:
  • 08:30
  • - KATEGORI:
  • Rehabilitering
  • - KOMMENTARER: 0

Dagens Timeplan :

09.00 - 10.00 : Bevegelsesgruppe
10.00 - 10.30 : Time med sykepleier
11.15 - 12.00 : Spinning
14.00 - 15.00 : Dans

Og rett etter dansen er jeg on my way home ! Det skal bli s godt komme hjem til leiligheten igjen. Til min kjre. Til lille Sid. Til sengen min. Jeg gleder meg snn !

Grunnen til at jeg reiser hjem idag er rett og slett fordi vi har utrolig lite program p Fredag , og det programmet vi har er noe jeg ikke trenger vre med p. Ogs fr jeg jo mer ut av helgen. Jeg fr mer tid ilag me kjresten min som jeg har vrt ilag med i 1 r p Lrdag.

Bevegelsesgruppe aner jeg ikke hva er ,s det skal bli spennende finne ut.

Timen med sykepleier er bare for snakke om hvordan ting gr n.

Spinningen gruer jeg meg litt til. Men samtidig s tror jeg det skal bli interessant prve det ogs.

Dansen har jeg ogs litt blandene flelser for. Jeg har veldig lite koordinasjon i kroppen s dans det fr jeg ikke til. Spesielt ikke swing eller vals eller noe i den duren. S jeg krysser fingrene for at det ikke blir det.

Nr jeg n drar hjem s blir dataen liggende igjen her. Det vil si at jeg skal ha en helg uten data og bare kose meg ilag med verdens beste kjreste som faktisk kjpte Zumba til meg igr bare fordi jeg sa det var s artig ! Jeg har lenge hatt lyst til kjpe meg zumba , og var tenkt til gjre det n som jeg har ftt prvd det. Men s gjorde han det. Han kjpte det til meg !

Etter jeg postet innlegget om dagen igr s ble det jo mer trening da.
Zumba 1 time .
Jogging p tredemlle 5minutt .
Fraspark med beina : 60 kg - 30 ganger
Styrke bakre lrmuskler : 5kg - 30 ganger
Forskjellig styrke velser.

S alt i alt s trente jeg ca 3,5 time igr. Og det er jeg stolt over ! Jeg hadde aldri drmt om at jeg skulle klare trene s mye ! Jeg kjenner det idag da at jeg har trent. Er ganske stiv i hoftene. Men for alt jeg vet s kan jo det vre den bermte morgenstivheten som Fibromyalgi er kjent for . Jeg hper iallefall at det er den , for da fungerer jeg optimalt litt utover dagen.

Helt til slutt s tenkte jeg at jeg skulle dele morgendagens timeplan ogs.

09.00 - 10.00 : Stavgang
13.00 - 14.00 : Felles basseng

Aktivitetsplanen.




Slik ser baksiden ut. Der str s klart MYE mer p listen n.





Til slutt s vil jeg minne dere om mine to samarbeidspartnere.

Den frste har utrolig mye kult og stilig , og noe for en hver smak ! Jeg anbefaler ALLE ta turen innom. Jeg er sikker p at akkurat DU finner noe du liker. Siden finner du ved trykke HER.

Den andre samarbeidspartneren min gir deg 10% rabatt p alt du kjper dersom du skriver inn thunem.blogg.no som rabattkode. Siden finne du ved trykke HER.

leve med Fibromyalgi

Jeg skrev i forrige innlegg at jeg hadde lest en bok som jeg likte s godt og derfor s ville jeg dele litt med dere litt av det som stod i boken.

Boken heter leve med Fibromyalgi og er skrevet av Guni Martin.
Hun er Dansk og har selv diagnosen Fibromyalgi. Hun pner hele boken med fortelle om da hun fikk diagnosen. Og hvordan hun taklet det.


Legen sa til henne " Du lider av Fibromyalgi . En kronisk smertesyndrom , men det er ikke ddelig. "
Hennes reaksjon var da " Er det ingenting som kan gjres?"
Beskjeden videre var "Du kan ta smertestillende nr du har behov for det."

f den beskjeden var s klart et stort nederlag. Det er ikke noe gy f en slik beskjed. Men etter ha grtt litt og tenkt litt s kom hun p en bekjent som var dyktig med kroniske sykdommer. Beskjed hun fikk fra han syntes hun var rene ddssttet i forhold til hva legen hadde sagt.

Beskjeden var som flgende " Sett pris p de gode dagene. Nr de vonde dagene kommer kommer du til bli invalid" .

Selv om sannheten er vond , s er det virkelig s sant som en kan f det. Sykdommen gr i blgedaler og man har de gode periodene hvor alt er helt bra og man fler seg nesten helt frisk. S kommer de vonde periodene og man m ha hjelp til mye. Man klarer veldig lite rett og slett fordi man er lammet av smerter.

Men jeg skulle ikke skrive om sykdommen. Jeg skulle dele noe av det som stod i boken. Det som kommer n er mest ment for prrende , men det er ogs en stor pekepinn for alle andre om hvordan Fibromyalgi kan ramme en person.

Rd til prrende :

- Vre muskler blir fort trette , s hjelp oss med det arbeidet som krever ensidige bevegelser . For eksempel stvsuging , gulvvask m.m.

- Vre muskler gjr opprr mot tunge lft , s hjelp oss bre tunge ting.

- Vi har ofte problemer med kjre i mrket. De motgende lyktene blender enormt. Tilby kjre bilen.

- Vi er morgenstive og derfor meget srbare de frste timene av dagen. Vr ekstremt hensynsfull da.

- Vi blir fort muskeltrette, s spaserturer blir kanskje ikke gjennomfrt i noe hurtig tempo. Likevel er det godt med selskap p turen.

- Det er vanskelig f mosjonert. Sttt opp om eller delta i treningen.

- Vi blir lett trette og irriterte. kjrlighet og oppmuntring gjr underverker.

- Vi faller lett over vre egne ben, sier vrvl og har vanskelig for huske. Hvis vi skal f hjelp s vi ikke blir triste og lei oss for dette , m det litt kjrlig humor til - ikke bebreidelser. Bebreidelser er vi flinke nok til plegge oss selv.

- Litt varsom massasje gjr godt.

- Det er ikke lett vre optimist. Vr imtekommende , tlmodig og lytt og spr om det er noe du / dere kan hjelpe med.

- Fysiske smerter er energi og oppmerksomhetskrevende.



Videre flger noen "utklipp" fra boken. Det er ting jeg synes er veldig bra skrevet og derfor hadde jeg lyst dele det med dere.

"En person har sagt til meg :

Nr jeg str opp om morgenen fler jeg det som om jeg er blitt overkjrt av en lastebil og samtidig opplever jeg en utrolig kraftlshet. "

"Atter en dag med smerter . Dette i tillegg til at det siste man opplever fr man glir inn i svnen om kvelden , er smerter ! "
Rita , en kvinne med FM sier :
"Hvor ofte har vi ikke sttt foran speilet ute av stand til forst hvor mye kroppen vr har forandret seg innvendig , mens alt utenp virker helt uendret... Kanskje er det derfor vi fortsetter slite og forske overkomme det samme arbeidet som vi med letthet klare for fem , tre eller bare et r siden. Dersom bena vre hadde vrt forvridde , musklene alvorlig forminsket eller vi mtte bruke stokk eller rullestol , ville vi kanskje hatt et mildere og mer forstelsesfullt syn p vre egne begrensninger ? Vi ville sikkert blitt mer forsttt av omgivelsene dersom "plagene" vre var synlige . "
Bildet er av fremsiden p boken.



Det her er uten tvil en bok jeg anbefaler videre til alle. Den har litt over 100 sider, stor skrift og er veldig lettlest.

Dag 5 p rehabilitering

    - DATO:
  • 25.mai.2011
  • - KLOKKA:
  • 18:35
  • - KATEGORI:
  • Rehabilitering
  • - KOMMENTARER: 0

Dagens timeplan :

09.00 - 10.00 : Bassengtrening
11.00 - 12.00 : Smertefysiologi
13.00 - 14.00 : Kondisjon

Det var rart vre med p bassengtreningen igjen , og ikke minst s var det slitsomt. Jeg kunne aldri ha forestilt meg at bassengtrening skulle vre s hardt som det faktisk er. Og siden vannet er oppvarmet s er det ikke fr etter treningen jeg kjenner hvor slitsomt det faktisk er.

Smertefysiologien var s som s. Det er rart skulle sitte p "skolebenken" igjen. Det er rart skulle flge med lre noe nytt. Idag var det nok ekstra vanskelig siden jeg har en ganske tung dag. Jeg er stiv i hoftene , i venstre kneet , i ryggen. Smertene er enorme. Og for frste gang p lenge har jeg mttet tatt medisin p dagtid. Bare for kunne klare fungere.

Kondisjonen gruet jeg meg til p forhnd og det ble som jeg trudde. Det var forferdelig slitsomt og tungt og det dela meg. Det ga meg s mye smerter. Enkelte av velsene klarte jeg gjre , men de resulterte jo s klart i smerter. S hva jeg kommer til gjre p kondisjonstreningene fremover gjenstr se.

Med tanke p hvordan formen er idag s hadde jeg ingen forhpninger om klare trene. Zumba'en som skal vre klokken 20 trodde jeg ikke at jeg skulle f vre med p. Jeg sg for meg dagens runde p trimrommet forsvinne rett foran meg uten at jeg kunne gjre noe. Men jeg kjenner det s godt p kroppen at den allerede er blitt vant til trene hver dag. Jeg la meg ned p sengen og sov en liten stund. Bare for kunne f litt mer energi. Heldigvis s var medisinen begynt fungere da jeg vknet s jeg klarte g meg en tur p butikken for kjpe noe jeg kunne spise til middag. Her var det nemlig Baccalao til middag og det klarer jeg meg veldig fint uten. S jeg kom meg bort p butikken og tilbake. Fikk lne en bok med ei anna p gruppen og den er jeg allerede ferdig med. (Det kommer et innlegg om den boken senere). S kjente jeg at medisinen fungerte mer og mer. Jeg ville trene. Jeg presset meg selv opp av sengen , p med treningsklr og joggesko , fylle vann p flasken og traske bortover gangen mot treningsrommet. Nr jeg endelig fikk begynt s gjorde det godt. Jeg hadde hele rommet for meg selv og kunne skru opp musikken og bare forsvinne i min egen verden. Men treningskten ble ikke slik som de andre har vrt. Jeg hadde ikke like mye energi og krefter til gjennomfre tingene. Men jeg presset meg selv nok til g igjennom velsene jeg har ftt fra fysioterapeuten pluss de andre velsene jeg liker s godt.

S her kommer dagens treningskt :

Gtur - 30 minutt .
Ergometersykkel - 20 minutt - 8km.
Tredemlle - 20 minutt
Fraspark med beina - 60 kg - 30 ganger x 2. (alts tre serier x 10 . En p begynnelsen av kten og en p slutten )
Styrke bakre lrmuskler - 5 kg - 30 ganger
Balansebrett
Forskjellige vekt velser
Romaskin - 5 minutt - 800 meter.

S litt trening har det blitt. Og flere poeng har kommet p aktivitetsplanen. Jeg er allerede p bronsemedaljen , men jeg gr for gull.
Senere s skal jeg prve meg p Zumba igjen. Tror det skal bli gy.

Dag 4 p rehabilitering

    - DATO:
  • 24.mai.2011
  • - KLOKKA:
  • 19:43
  • - KATEGORI:
  • Rehabilitering
  • - KOMMENTARER: 1

Da er nesten denne dagen ferdig. Iallefall s er alle 4 mltidene her over for idag. Jeg har bestemt meg for at jeg IKKE skal spise middag imorgen siden det skal vre Baccalao.

Dagen idag har gtt veldig bra egentlig. Turen som jeg gruet meg til var ingenting grue seg til. Vi fikk tid til leke litt turister og vi koste oss med wok . Selv om det regnet s var det en fin tur. Jeg fikk ogs gtt litt i nromrdet av der vi var og jeg som amatr fotograf fant jo s klart mye fint ta bilder av. Skulle gjerne delt noen av dem med dere , men jeg har ikke ftt lagt de inn p dataen enda. S det fr nok vente til en annen gang.

Timen med legen var kort og det var ikke mye jeg skjnte. Legen var dansk og veldig vanskelig forst og i tillegg s kom hun med en kommentar med en gang som gjorde meg ganske s sint ! S den timen , eller det kan ikke kalles en time en gang for det var bare 10minutt maks , har jeg ingenting positivt si om.

Timen med ergoterapeuten ble ikke slik som den skulle siden hun mtte dra hjem fra jobb litt fr planlagt tid. Men vi fikk snakket litt om forskjellige ting og ogs litt om NAV og hva jeg kan ha rett p der. Rett fr jeg gikk til timen s fikk jeg en telefon fra sykepleieren p smerteklinikken som hadde snakket med saksbehandleren min p NAV. Til meg s sa saksbehandleren at jeg ikke hadde rett p noe fra de dersom jeg begynte p skule. At jeg bare kunne drmme om det. Men til sykepleieren s innrmmet hun at det fantes ordninger for de under 26 r. De her inne er ogs villige til hjelpe meg slik at jeg fr alt i orden til eventuell skolestart. S n hper jeg ting ordner seg.

Jeg har jo som alle andre dager hatt en runde p trimrommet. Smarte meg gr som regel bare en time fr jeg skal noe s da fr jeg ikke gtt igjennom alt jeg vil. Men litt ble det jo. Og det har kommet noen poeng p aktivitetsplanen idag ogs. Noe som gjr at jeg er enda nrmere premier.

Dagens treningskt :

Ergometersykkel : 30 minutt - 1,4 mil
Fraspark med beina : 60kg - 30 ganger
Romaskin : 5 minutt - 1000 meter
Styrke bakre lrmuskler : 5 kg - 30 ganger
Basseng 1 time etterfulgt av badstu.

Planen er at jeg og et par til skal ned i gymsalen etterp spille badminton. S da blir det jo trim der ogs.

Dagens timeplan

    - DATO:
  • 24.mai.2011
  • - KLOKKA:
  • 08:46
  • - KATEGORI:
  • Rehabilitering
  • - KOMMENTARER: 1

Dagens Timeplan :

09.00 - 10.00 : Film om Fibromyalgi
10.00 - 10.45 : Legetime
11.00 - 13.30 : Friluftstur
15.30 - 16.30 : Time med ergoterapeut

Filmen som vi skal se har jeg sett fr og jeg synes den er kjedelig. Vil du ogs se den s kan du trykke HER.

Legetimen er jeg litt spent p selv om jeg vet hvordan den kommer til bli. Det er bare snakke litt rundt sykdommen og hvordan jeg har det.

Friluftsturen er jeg mer spent p. Lurer veldig p hvor vi skal g hen og hvordan vret kommer til bli ilpet av turen. Men egentlig s er jeg bare glad for at jeg kjpte nye regnklr p Fredag som var. Jeg frykter nemlig at det kommer til bli en del turer ute i naturen.

Timen med ergoterapeuten vet jeg ikke helt hva jeg skal tro og tenke. Jeg har rett og slett ingen forventninger.

Det finnes forresten en film om fibromyalgi som er mye bedre. Den kan du se ved trykke HER eller g inn p helsefilm.no ske p Fibromyalgi.

Les mer i arkivet Oktober 2011 September 2011 August 2011
hits