Dag 3 på rehabilitering

    - Dato:
  • 23.05.2011
  • - Klokken:
  • 18:20
  • - Kategori:
  • Rehabilitering
  • - Hilsener: 0

Da var det tid for dagens blogginnlegg. 

Jeg begynner å komme mer og mer inn i ting og føler meg mer hjemme. Eller, hjemme er feil å si for det gjør jeg virkelig ikke. Men jeg begynner å godta litt mer hvordan ting er her inne.

Jeg kan begynne med mage / rygg treningen vi hadde idag. Den var knallhard og slitsom , men jeg kom meg gjennom den. Det vi gjorde var å kjenne litt på hvordan vi brukte musklene i setet / bekkenet. Ganske vondt og tungt. Etter det så gikk vi litt rundt i gymsalen og byttet litt på å gå fort , sakte og med bøy i knærne. Det var da jeg begynte å bli skeptisk på det som kom etterpå , men jeg ble litt positivt overrasket. Det vi gjorde så var seteløft , sit ups, den øvelsen hvor vi står på alle 4 og tar fram 1 hand og strekker ut motsatt fot. Så hele timen var slitsom , men den gjorde nok godt. 

Etter det hadde jeg en time med fysioterapeuten. Jeg fikk vite at det var hun som var primærkontakten min så da gikk det jo nesten som jeg hadde håpet på. En utrolig snill dame og ikke minst en dyktig fysioterapeut. Først snakket vi litt om hvordan det går osv. Etter det gikk vi på trimrommet hvor vi gikk i gjennom forskjellige øvelser jeg kan gjøre for å styrke musklaturen i venstre foten. Jeg fikk heldigvis fortsette med 3 av øvelsene jeg er så glad i. Etter fulgt av en ny , ganske tung , men også veldig effektiv øvelse. Og så klart så slipper jeg ikke unna balansetreningen. Jeg liker den ikke i det hele tatt , men siden balansen min er så dårlig som den er så forstår jeg jo at jeg ikke slipper unna.

På planen idag stod også energiøkonomisering. Jeg hadde ingen peiling på hva det var , men det viste seg fort at det var veldig nyttig og noe jeg kommer til å prøve å ta med meg videre. Det handlet rett og slett om hvordan man skal fordele energien slik at man har energi hele dagen. Vi fikk noen tips på hvordan vi kan gjøre forskjellige ting for at de skal bruke mindre energi og også tips fra de andre i gruppen om ting de gjør som hjelper dem i hverdagen. En av tingene var å planlegge det man skal gjøre. Ikke så lett når kroppen ikke er til å stole på i det hele tatt.

Idag var det også bassengtrening , men siden jeg ble så dårlig etter sist gang så stod jeg over og tok meg heller en tur på trimrommet. Der kommer jeg til å være mye fremover for å tjene opp nok aktivitetspoeng. Det å tjene opp aktivitetspoeng er et system de har her slik at det man trener ekstra skriver man opp på en lapp og når man har nådd et vist antall poeng så får man en premie. Jeg har allerede 4 poeng så jeg er ikke så alt for langt unna bronse premien på 15 poeng. Iallefall. Idag var treningsøkten litt lettere enn de andre har vært. Men det gjorde godt det også.

Dagens treningsøkt :

Ergometersykkel 30 minutt - 1,1 mil.
Fraspark med beina 60 kg - 30 ganger. (en av øvelsene fra fysioterapeuten)
Ro maskinn 3 minutt - 500 meter
Og til slutt en øvelse hvor jeg ligger på magen og løfter opp beina med vekter. 5 kg - 21 ganger.

Deretter tok jeg en pause før jeg gikk den store strafferunden som det heter , eller et annet ord som er bedringens vei. Den turen tok ca 40 minutt og jeg prøvde også å jogge for første gang på over 1 år. Det var tungt og jeg kjente det ekstremt godt i kneet etterpå , men samtidig så gjorde det faktisk godt å jogge litt.
Men det som gjorde enda bedre var å ta solarium ! Her kan jeg jo jobbe med å få sommerfargen samtidig som jeg blir kvitt noen kilo på kroppen. Fantastisk !

Klokken 20 er det noen som skal ha Zumba så jeg tenkte jeg skulle henge meg på å se hvordan det fungerer. Jeg har aldri prøvd det før , men har kjempe lyst. Så det skal jo bli spennende :)


Jeg tenkte jeg skulle laste opp noen bilder av aktivitetsplanen, men det får jeg ikke til så det  får bli en annen gang.. 

 

Ingen hilsener

Skriv noen ord

hits